پزشکی

طب روز

پزشکی

طب روز

پیشگیری از بیماری کرونا با تغذیه مناسب

ویروس کرونا چیست؟

ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند.

تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا که تاکنون شناخته‌شده‌اند،  موجب ابتلا به طیفی از عفونت‎های دستگاه تنفسی در انسانها می‌شوند. که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماری‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس-MERS) و سندروم تنفسی حاد (سارس-SARS) متغیر هستند.

 ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید-19 است.

 

 

آیا ویروس کرونا از طریق غذا منتقل می‌شود؟

ویروس‌های مشابه سارس و مرس از طریق غذای آلوده منتقل نمی‌شدند؛ از این رو احتمال انتقال ویروس کرونا نیز از طریق غذا بعید به نظر می‌رسد و هنوز هیچ شواهدی از آن در این دوره گزارش نشده است. ویروس کرونا برای رشد یک میزبان زنده (حیوان یا انسان) احتیاج دارد و نمی‌تواند در غذا رشد کند. انتظار می‌رود فرایند پخت و پز ویروس را از بین ببرد؛ طبق نتایجی که از ویروس سارس در دسترس است، می‌دانیم که حرارت دهی حداقل به مدت 30 دقیقه در دمای 60 درجه سانتی‌گراد ویروس را به طول کامل از بین می‌برد.


پیشگیری از کرونا با تغذیه درست

کارشناسان تغذیه می گویند هیچ دارو، قرص ویتامین، و مکمل غذایی شناخته شده ای وجود ندارد که جلوی ابتلا به ویروس کرونا را بگیرد و هر کسی که چنین ادعایی کند، توسط کمیسیون فدرال تجارت و سازمان غذا و داروی آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

ولی راه‌های دیگری هم وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند درصد ابتلا به ویروس را کاهش دهد.

شستن صحیح دست‌ها، فعالیت فیزیکی، کنترل استرس، خواب کافی، و تغذیه سالم و متعادل از جمله آنها هستند. 

به گزارش سی‌ان‌ان، کارشناسان تغذیه می‌گویند که غذاهای زیر می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن - که برای پیشگیری یا مقابله با هر بیماری مهم است - نقش مؤثری داشته باشند: 

  • هویج، کلم برگ، زردآلو برای بتاکاروتن
  • پرتقال، توت‌فرنگی، و کلم بروکلی برای ویتامین ث
  • تخم مرغ، پنیر، توفو، و قارچ برای ویتامین د
  • حبوبات، آجیل، غلات، و غذاهای دریایی برای روی
  • شیر، ماست، آجیل، تخم‌مرغ، مرغ، و ماهی برای پروتئین
  • موز، حبوبات، سیر، و پیاز برای پروبیوتیک
  • آب، سوپ، و میوه برای هیدراته نگه داشتن بدن
  • منابع غذایی سلنیوم انواع پنیر، شیر، تخم مرغ، گوشت و جگر گوساله و گاو، قلوه، ساردین و سایر انواع ماهی‌ها
  • کلسیم و ویتامین A را در برنامه غذایی بگنجانید
  • منابع غذایی کلسیم شیر، لبنیات، کنجد، بادام، لوبیای سویا، کلم سبز، اسفناج و کلم بروکلی
  • منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 ماهی خال خالی، ماهی سالمون، روغن کبد ماهی یا روغن ماهی کاد، شاه ماهی، ماهی ساردین، ماهی آنچوی، خاویار، تخم کتان، دانه چیا، گردو، دانه سویا،
  • منابع غذایی ویتامین A تخم مرغ، جگر و لبنیات و انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگی و هویج، اسفناج، طالبی، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گوجه فرنگی
  • ویتامین E سیستم ایمنی را قوی می‌کند
  • ویتامین E از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی به شمار می‌رود و وجود آن عملکرد سیستم ایمنی بدن حیاتی است.
  • منابع غذایی ویتامین E دانه‌ها و جوانه‌ی گندم، گردو، بادام و پسته و بادام، تخمه آفتابگردان، ذرت، جوانه گندم، روغن گردو، روغن کنجد و زیتون، روغن هسته انگور، روغن جوانه ذرت، روغن آفتابگردان، روغن جوانه گندم، غالت کامل، انواع مغزهای گردو، بادام زمینی و فندق


کمبود فیبر و پروتئین، عامل مهم ضعف سیستم ایمنی

در نبود فیبر و پروتئین لازم، سلول‌های سیستم سفید بدن قادر به مبارزه با عفونت نیستند و سیستم ایمنی بدن مختل می‌شود. اطمینان حاصل کنیم که منابع غذایی سرشار از این مواد را در وعده‌های خود می‌گنجانید.

منابع غذایی فیبر میوه‌ها و سبزیجات و غلات سبوس‌دار

منابع غذایی پروتئین تخم مرغ، سویا، خشکبار، غذاهای دریایی و گوشت حاوی پروتئین


سلول‌های مبارز به آنتی اکسیدان نیاز دارند

بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد و قوی کردن سیستم ایمنی بدن به آنتی‌اکسیدان نیاز دارد. دریافت آنتی‌اکسیدان کافی از تخریب سلولی جلوگیری کرده و بدین ترتیب احتمال ابتلا به بیماری را کم می‌کند.

منابع غذایی آنتی‌اکسیدان میوه‌ها و سبزی‌های زرد، نارنجی و قرمز، مواد غذایی دارای ویتامین‌های C و E در مرکبات، فلفل دلمه‌‎ای‌ها، میوه‌ها و سبزی‌های رنگی خام، گوجه‌ فرنگی، مرکبات، چغندر، توت فرنگی، کیوی، نخود، هویج، تخمه آفتابگردان، سیب، بادمجان، پیاز قرمز و منابع غذایی حاوی سلنیوم، غذاهای دریایی و جگر و منابع روی، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، مغزها، حبوبات، غلات سبوس‌دار و ...


تا می‌توانید مایعات بنوشید

ساده‌ترین راه دفع سموم و عفونت، نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی است. جدا از آب، سعی کنید بخشی از مایعات مورد نیاز بدن را در قالب چای سبز، چای آویشن و ... دریافت کنید. خواص آنتی‌اکسیدانی چای سبز سیستم دفاعی را فوق‌العاده تقویت می‌کند. همچنین با استفاده از دمنوش زنجبیل می‌توانید از خواص زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بهره ببرید.


مراقب سوء مصرف قند و چربی‌ها باشید

قندهای افزوده و مصرف چربی زیاد عملکرد گلبول‌های سفید خون را تضعیف می‌کند و التهاب بدن و در نتیجه آسیب سیستم ایمنی را به دنبال دارد.


چه مواد غذایی برای کرونا مناسب نیست؟

فست فود

 فست فود و غذاهای پرچرب و سرخ شده که هضم سختی دارد، مناسب نیست و توصیه نمی‌شود. توصیه می‌شود غذاها با روش‌های بهتر طبخ مثل بخارپز و آب پز تهیه شود.

نمک

مصرف نمک و نوشیدنی‌های شیرین نیز توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است سیستم ایمنی بدن تحریک شود. بنابراین رعایت برنامه غذایی سالم و اجتناب از مصرف فست فود و غذاهای سنگین باید انجام شود.


تخم مرغ

در مورد تخم مرغ یکی از سیاست‌های ما، ترویج مصرف آن است، زیرا تخم مرغ منبع بسیار خوب پروتئین با ارزش بالاست. تخم مرغ جایگزین مناسب و خوبی برای گوشت است و می‌تواند به روش بهداشتی و سالم در سبد غذایی مردم قرار بگیرد.


غذای بیرون

در این شرایط توصیه می‌شود که مردم ترجیحا کمتر از غذاهای بیرون استفاده کنند و در منزل از غذای خانگی استفاده نمایند.

 

مصرف سبزی و میوه کاهش یافته است

 گزارش‌هایی مبنی بر کاهش مصرف سبزی و میوه دریافت کرده‌ایم و مردم می‌ترسند از سبزی و میوه استفاده کنند. در حالی که با شست‌وشوی دقیق سبزی و میوه، هیچ خطری در این زمینه وجود ندارد. ترس از کرونا باعث این مشکل شده است.  توصیه ما این است که مردم مثل همیشه از سبزی و میوه استفاده کنند و مصرف آن را در وعده‌های غذایی خود داشته باشند.


مصرف مکمل ویتامین دی طبق روال ادامه دارد

ویتامین دی می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن موثر باشد. مطالعاتی که انجام شده نشان داده که کمبود ویتامین دی در بسیاری از کشورها وجود دارد. بر اساس بخشنامه‌های وزارت بهداشت، توصیه شده که افراد هر ماه یک قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی مصرف کنند. این اقدام از ۳ تا ۴ سال قبل اجرایی شده است. بنابراین مصرف مکمل ویتامین دی طبق روال عادی ادامه دارد.

 کسانی که کمبود ویتامین دی دارند و این کمبود با آزمایش تشخیص داده شده، کمبود آن‌ها با دوز درمانی طبق نظر پزشک تامین می‌شود.

 

ویتامین سی از طریق سبزی و میوه تامین شود

 ویتامین سی هم برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی مفید است، اما این ویتامین باید از طریق مواد غذایی دریافت شود. همه میوه‌ها وسبزی‌ها که به صورت تازه و خام مصرف می‌شوند، دارای ویتامین سی هستند. برخی فکر می‌کنند فقط لیمو ترش دارای ویتامین سی است، اما این طور نیست و همه سبزی‌ها و میوه‌ها ویتامین سی دارند. بنابراین ویتامین سی باید با مصرف کافی سبزی و میوه تامین شود و هیچ توصیه‌ای برای مصرف مکمل ویتامین سی وجود ندارد.

 

 

منبع: salamat95

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.